|
Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.
|
|
|
|
Eerste Volvo FH Aero Electric met ADR AT-goedkeuring
De Jong-Grauss Transport (JGT) uit Hoogvliet heeft een bijzondere primeur. De specialist in containertransport heeft de eerste Volvo FH Aero Electric in Europa met ADR AT-goedkeuring in gebruik genomen. Daarmee mag het bedrijf een specifieke categorie gevaarlijke stoffen vervoeren.
Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant in Europa die een elektrische truck met ADR-goedkeuring levert. "Tot dusver kon je met een elektrische truck geen ADR-transport doen, maar nu is dat wel mogelijk", vertelt Jan Verlaan, directeur van JGT. JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa. Het bedrijf is met name actief in Nederland, Duitsland, België, Engeland en Frankrijk en doet onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kip- en tankcontainers.
De Volvo FH Aero Electric heeft een RDW-goedkeuring voor ADR AT-transporten. Dat betekent dat een aantal specifiek type ADR-transporten met deze truck mag worden uitgevoerd, zoals het vervoer van giftige stoffen, vluchtige stoffen en vaste stoffen.
Lees de hele test in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld en neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand.
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief ex BTW). https://atw.nl/abonnementskosten
Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld
|
|
ATC voert 2.600 km duurtest uit met Windrose e-truck
ATC Computer Transport & Logistics heeft met succes een nieuwe stap gezet richting emissievrij langeafstandstransport. De Ierse logistieke specialist voltooide onlangs een retourrit van 2.600 kilometer tussen Venlo en Boedapest met een volledig elektrische truck van het Chinese merk Windrose Technology.
Het doel van deze proefrit: aantonen dat batterij-elektrisch transport niet alleen kan concurreren met diesel, maar het op termijn ook volledig kan overtreffen. “Dit is geen labtest. Dit zijn echte ritten, met echte ladingen, voor veeleisende klanten”, aldus Rainer Hoerbst, Head of Green Logistics bij ATC. “We willen laten zien dat elektrisch de toekomst is, ook op lange afstanden.”
Windrose liet eerder al zien dat zijn trucks met dubbele trailers tot 64 ton een actieradius van 520 kilometer kunnen halen op één lading. Met die prestaties mikt de jonge fabrikant — opgericht in 2022 — nadrukkelijk op de Europese markt.
Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl
|
 |
ECT stapt over op gezichtsherkenning via de CargoCard
ECT zal in de loop van dit jaar overstappen op gezichtsherkenning als nieuw biometrisch controlemiddel voor truckchauffeurs. De bestaande apparaten, die gebruikmaken van fingervein-technologie, worden gefaseerd vervangen door moderne apparaten die werken met Facial Recognition on Chip-technologie (FROC).
Deze overstap maakt deel uit van een bredere vernieuwing binnen de ECT-beveiligingsinfrastructuur en sluit aan bij onze ambitie om zowel veiligheid als doorstroming te optimaliseren. Gezichtsherkenning is snel, contactloos en betrouwbaar, en draagt bij aan een toekomstbestendig toegangsproces.
De uitrol van de nieuwe FROC-apparatuur start op de ECT Euromax terminal, waar eind mei/begin juni het eerste apparaat in één van de security-in lanen geplaatst zal worden. Vervolgens zullen ook de overige drie lanen op de Euromax terminal worden uitgerust met FROC-technologie. Daarna volgt de ECT Delta terminal.
Bekijk ook de website van Auto- en Transportwereld: klik hier
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.
|
|
Nieuwe Nooteboom Euro-PX3 dieplader
Al tientallen jaren is Nooteboom Trailers een pionier in de ontwikkeling van hoogwaardige, innovatieve transportoplossingen. Nu introduceert het bedrijf de Euro-PX3, de derde generatie Euro-PX diepladers met pendelassen. Dit model is ontworpen om de grenzen te verleggen op het gebied van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid en biedt transportbedrijven een moderne oplossing voor zware ladingen.
De Euro-PX3 is ontworpen om aanzienlijke verbeteringen te bieden ten opzichte van vorige generaties. Belangrijke verbeteringen zijn bijvoorbeeld meer laadvermogen, het eenvoudig vervoeren van zwaardere ladingen. Ook is de gieksleuf breder, dit biedt meer ruimte en flexibiliteit voor extra grote ladingen. De grote stuurhoek zorgt voor superieure manoeuvreerbaarheid en controle. En het geoptimaliseerde stuursysteem resulteert in minimale bandenslijtage en de meest gunstige vergunningen.
Lees de hele test in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld en neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand.
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief ex BTW). https://atw.nl/abonnementskosten
Klik hier voor informatie over abonnementen
|
 |
Testen voor vrachtwagenheffing
Op de A12 bij Bodegraven is het eerste wegportaal voorzien van apparaten voor de controle op vrachtwagenheffing. Deze controleapparaten zijn nodig om toezicht te kunnen houden op de naleving van de wet Vrachtwagenheffing. Tot de start van de heffing (naar verwachting medio 2026) worden de camera’s en andere apparaten aan het portaal in een aantal periodes uitvoerig getest. Vanaf de start van de vrachtwagenheffing worden de gegevens die de apparaten vastleggen, gebruikt voor het daadwerkelijke toezicht op de naleving. Binnenkort wordt op de A16 een tweede portaal voorzien van apparatuur. In totaal worden verspreid door Nederland 61 vaste wegportalen boven snelwegen en N-wegen voorzien van controleapparaten.
Lees het hele verhaal in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld en neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand. (* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief exclusief BTW).
Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400
|
|
|
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan . |
Copyright 2025 - Auto- en Transportwereld is een uitgave van Schrijfveer Media Groep B.V. te Deventer.
Hanzeweg 45A (2e etage), 7418 AV Deventer. Tel.: +31 (0)570-219 400. www.atw.nl - E-mail: post@atw.nl
|
|