Nieuwsbrief ATW (26 maart 2024)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Ook MAN versnelt ontwikkeling van autonoom transport 

MAN Truck & Bus blijft de ontwikkeling van chauffeurloos transport tussen logistieke knooppunten stimuleren. De technologie heeft het potentieel om vermoeidheidsongevallen te verminderen, het toenemende tekort aan chauffeurs te verlichten en transportprocessen nog efficiënter en milieuvriendelijker te maken. Om de ontwikkeling naar bruikbare logistieke toepassingen verder te intensiveren, is MAN een samenwerking aangegaan met Plus, een Amerikaanse specialist voor geautomatiseerde rijsystemen. Deze overeenkomst maakt deel uit van een overkoepelend ontwikkelingspartnerschap voor autonoom rijden tussen MAN-moederbedrijf TRATON en Plus, dat ook andere merken van de TRATON GROUP omvat.

“Bij de ontwikkeling van autonome trucks zijn projectpartnerships met logistieke gebruikers, infrastructuurbeheerders en technologiespecialisten essentieel voor MAN. Met Plus hebben we nu een bewezen specialist voor geautomatiseerde rijsystemen in bedrijfsvoertuigtoepassingen als partner aangetrokken. Het doel is om chauffeurloos rijden steeds meer te integreren in praktische projecten in hub-to-hub logistiek transport en zo de toepassing van autonome rijsystemen in de serieproductie te versnellen”, aldus Lukas Walter, Hoofd Verkoop Truck bij MAN Truck & Bus SE.

Voor meer transportnieuws leest u de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Bedrijfsbezoek Scania; sterke prestaties van Zweedse truckbouwer

Scania rapporteerde over 2023 sterke cijfers, waarmee het zich binnen de Traton Groep profileerde naast MAN dat ook al prima cijfers liet noteren. De netto omzet steeg met een dubbelcijferig cijfer, het resultaat groeide en ook het aantal leveringen nam in omvang toe tot recordhoogte. De 'order-intake' in Europa viel echter in Q4 van 2023 terug met 33 procent, maar dat werd goedgemaakt door een spectaculaire groei in Zuid-Amerika van 124 procent. De komende jaren gaat er heel wat veranderen binnen de Scania-organisatie, want als in 2025 de nieuwe fabriek in China volledig draait, brengt het de nodige veranderingen voor de exportfunctie van Scania Zwolle met zich mee.
 
Het hele artikel van Jos Haas leest u de printuitgave van Auto- en Transportwereld van 9 april 2024. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

man tr

Bakwagens uit 2017 t/m 2019 mogen langer de stad in

Gemeenten en brancheorganisaties hebben gezamenlijk besloten om éénmalig een aanpassing te maken in de toegangsregels tot de zero-emissiezones voor Euro 6 bakwagens (N2 en N3 voertuigen >3500 kg). Aanleiding hiervoor zijn de vele gesprekken met ondernemers, logistiek adviseurs en de inspraakacties op verkeers-besluiten bij diverse gemeenten. Uit deze gesprekken is gebleken dat de (financiële) haalbaarheid van het vervangen van de bakwagens in het gedrang zou komen.

Er is besloten dat bakwagens met een Datum Eerste Toelating (DET) van 1 januari 2017 tot en met 31 december 2019 én emissieklasse 6 automatisch tot 1 januari 2028 een ontheffing krijgen voor de ZE-zones. Dit zorgt ervoor dat deze voertuigen drie jaar langer de zero-emissiezones kunnen betreden dan eerder werd voorgesteld. Ondernemers hebben hierdoor langer de tijd om de transitie naar zero-emissie transport te maken of hun bedrijfsvoering aan te passen. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones voor stadslogistiek invoeren. Een zero-emissiezone is een gebied waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s (bedrijfsauto’s) mogen rijden. Inmiddels hebben 29 gemeenten toegezegd een zero-emissiezone in te gaan voeren. 

Lees het hele verhaal in de printuitgave van Auto- en Transportwereld, Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Eerste elektrische bouwtruck met zware kraan voor Kisjes

Kisjes Transport neemt opnieuw een elektrische truck in gebruik, na de eerder geleverde Volvo FH Electric. De eerste Volvo FMX Electric met 50 ton meter autolaadkraan van Nederland is toegevoegd aan het wagenpark van zusterbedrijf Vels Transport in Oostzaan. De bedrijven zetten hiermee de volgende stap naar emissieloos vervoer. De volledig elektrische Volvo FMX 6x2V Electric met Hyva HMF autolaadkraan - voorzien van jib en ruim dertig meter mast - zal voornamelijk hijswerkzaamheden gaan uitvoeren bij bouwprojecten.

“Opdrachtgevers eisen bij de aanbesteding van een project dat materiaal zero-emissie wordt aangeleverd”, zegt directeur Gerbrand Oterdoom. “De aanschaf van deze elektrische truck kan dus het verschil maken tussen een project wel of niet gegund krijgen. Het is een groot voordeel dat we onze leveringen nu uitstootvrij kunnen uitvoeren in bijvoorbeeld de binnenstad van Amsterdam - ook met oog op de komst van zero-emissiezones in 2025.”

Voor het hele artikel en uitgebreide fotorepportage, bezoekt u de website van Auto- en Transportwereld en klik hier

Klik hier voor informatie over abonnementen

Fraaie Mercedes-Benz Actros voor Gerrit Haverhoek Transport

Gerrit Haverhoek Transport heeft onlangs een gloednieuwe Mercedes-Benz Actros 2848L DNA 6x2 in ontvangst genomen, uitgerust met een scala aan geavanceerde functies en opties om de rijervaring te verbeteren en de veiligheid te verhogen. 

Deze indrukwekkende vrachtwagen is uitgerust met een luchtgeveerd chassis, inclusief een 9-tons luchtgeveerde vooras, waardoor het comfort voor de bestuurder tijdens lange ritten aanzienlijk wordt verbeterd. De Mirrorcams zorgen voor een verbeterd zicht rondom de truck. In het interieur van de Actros is geen detail over het hoofd gezien. De Solostar zithoek, met leer bekleed door Wensink Leerinbouw Emmeloord, biedt een luxueuze en comfortabele omgeving voor de chauffeur. Een geavanceerd trucksysteem zorgt voor nauwkeurige navigatie, terwijl LED-sfeerverlichting en LED-koplampen de cabine verlichten en de zichtbaarheid verbeteren.

Naast deze opties heeft Wensink Apeldoorn extra functionaliteiten toegevoegd om aan de specifieke behoeften van Gerrit Haverhoek Transport te voldoen. Een lampenbeugel, flitsers, breedtelampen en een verlichte Mercedes-Benz ster verbeteren de zichtbaarheid en uitstraling van de truck. En, een magnetron zorgt voor extra gemak tijdens lange reizen, terwijl camera's en werklampen de veiligheid en efficiëntie tijdens het rijden verhogen.
 
Neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief exclusief 9% BTW). 

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .