Nieuwsbrief ATW (13 februari 2024)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Heineken voert eerste elektrische transport over de grens uit

Heineken en Einride voeren samen hun eerste elektrische vrachtreis tussen Nederland en Duitsland uit. Door de introductie van elektrisch vrachtvervoer tussen de brouwerij van Heineken in Den Bosch en het distributiecentrum in Duisburg zullen de bedrijven de CO2-uitstoot naar verwachting met 930 ton per jaar verminderen.

De eerste fase van het project bestaat uit de volledige implementatie van het aanbod van Einride. Dit omvat de inzet van elektrische vrachtwagens die worden aangedreven door hernieuwbare energie, de oprichting van laadinfrastructuur en de integratie van het op kunstmatige intelligentie gebaseerde besturingssysteem, Einride Saga, dat het volledige ecosysteem aandrijft. Een eerste vloot van vijf vrachtwagens, van het model Mercedes eActros 300, zal dagelijks tien volle vrachtwagenladingen vervoeren. Wat ongeveer 540 kilometer per vrachtwagen is.

Lees het complete verhaal in de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

MAN TGX 18.510 voor Zwaagstra 

VOF Zwaagstra Transport en Dienstverlening in het Friese Nij Beets heeft het wagenpark uitgebreid met een volledig luchtgeveerde MAN TGX 18.510 4x2 trekker met de ruime MAN GX-cabine. Zwaagstra is het bedrijf van Sjouke en Geert Zwaagstra. Het bedrijf werd elf jaar geleden opgericht en transporteert losgestorte goederen en zeecontainers met vijf trucks. 
De truck werd door Wierda Bedrijfswagens compleet uitgerust met onder meer een standairco, magnetron en PTO met een hydrauliekset voor de Walking Floor  trailer. Zwaagstra: “Uitstraling en comfort zijn voor ons belangrijk. Bovendien doen wij tien jaar met de trucks, en dan moet het gewoon goed voor elkaar zijn, vandaar de complete uitrusting.”

Download de mediakaart voor 2024 en klik hier

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

man tr

Wezenberg Transport neemt Moeijes transport uit Zwaag over

De directies van Moeijes en Wezenberg hebben overeenstemming bereikt voor de overgang van alle werkzaamheden, met het daarbij behorende personeel en wagenpark, van Moeijes transport naar Wezenberg Transport. De overname gaat per 1 maart 2024 in.

René en Daniel Moeijes samen de directie van Moeijes transport zijn blij met Wezenberg als partner. “Wezenberg is een gezond familiebedrijf dat in veel opzichten lijkt op Moeijes. Een bedrijf dat op onze vestiging in Zwaag continuïteit biedt voor ons personeel, onze klanten en leveranciers. Vakmanschap en de liefde voor het transportvak blijft bestaan.”
De broers Moeijes zien dat de uitdagingen in de transportbranche zoals verduurzaming en digitalisering in een grotere, nog professionelere organisatie beter kunnen worden opgepakt. “Daniel en ik zien een mooie toekomst waar wij zelf ook graag bij betrokken blijven.”

Neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief exclusief 9% BTW). 
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Dit jaar weinig versnelling in transport- en logistiekbranche

Na de extremen tijdens de pandemie en de correctie die daarop volgde, wordt 2024 een gematigder jaar voor bedrijven in transport en logistiek. De terugkeer van reizigers in de luchtvaart en het OV na de pandemie loopt op zijn einde, waarmee de groei na dubbele cijfers stevig terugvalt. En de correctie die het goederenvervoer in 2023 doormaakte als gevolg van de normalisatie in consumentenbestedingen is eveneens grotendeels achter de rug, ook nemen diensten een groeiend aandeel in het uitgavenpatroon in. Tegelijkertijd zorgen een mix van aanbodbeperkingen, tegenwind voor de handel en de nog nauwelijks aantrekkende economie ervoor dat het ondernemersklimaat uitdagend blijft en het opwaarts potentieel beperkt is.
 
Voor het hele artikel van ING Research verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld van 27 februari 2024.

Klik hier voor informatie over abonnementen

Nieuwe tanktechnologie sLH2 voor vloeibare waterstof

Daimler Truck en Linde Engineering hebben een belangrijke doorbraak bereikt op het gebied van infrastructuur op weg naar het koolstofvrij maken van transport met waterstof. De afgelopen jaren hebben ingenieurs van beide bedrijven gezamenlijk sLH2 ontwikkeld, een nieuw proces voor de behandeling van ondergekoelde vloeibare waterstof.

In vergelijking met gasvormige waterstof zorgt deze innovatieve aanpak voor een hogere opslagdichtheid, een grotere actieradius, sneller tanken, lagere kosten en superieure energie-efficiëntie. Het tanken duurt ongeveer tien tot vijftien minuten voor een zware vrachtwagen van 40 ton, die 80 kg vloeibare waterstof vervoert voor een actieradius van 1.000 kilometer en meer. Tegelijkertijd verlaagt de nieuwe sLH2-technologie de benodigde investering voor een waterstoftankstation met een factor twee tot drie en zijn de operationele kosten vijf tot zes keer lager. Vandaag de dag kan vloeibare waterstof in heel Europa betrouwbaar worden geleverd. In vergelijking met de reguliere tanktechnologie voor vloeibare waterstof (LH2) maakt het nieuwe proces gebruik van een nieuwe innovatieve sLH2-pomp om de druk van de vloeibare waterstof iets te verhogen. Bij deze methode wordt de waterstof ondergekoelde vloeibare waterstof (sLH2).
 
Lees het hele verhaal in de printuitgave van Auto- en Transportwereld, Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .