Nieuwsbrief ATW (30 januari 2024)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Volvo Trucks komt met FH Aero 

De FH-serie van Volvo Trucks krijgt er een nieuwe variant bij: de Volvo FH Aero. Met een aerodynamische design en innovatieve functies, biedt de Volvo FH Aero meer energie-efficiëntie. Hij is verkrijgbaar in vier varianten, waaronder een biobrandstof- en een elektrische versie.

De Volvo FH Electric zal ook worden aangeboden in de nieuwe Aero-versie – een energiezuinige aanvulling op de al uitgebreide range elektrische trucks van Volvo. Verder wordt de Volvo FH16 de krachtigste truck in de sector met een geheel nieuwe, efficiënte 780pk-motor voor de zwaarste opdrachten. De nieuwe Aero-truckmodellen zullen in de periode 2024-2025 stap voor stap op de markten geïntroduceerd worden in vier versies: de Volvo FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero op (Bio-) LNG en FH16 Aero.

Lees het complete verhaal in de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Eerste laadplein voor elektrische trucks in de Rotterdamse haven

Havenbedrijf Rotterdam heeft onlangs, samen met Truckparkings Rotterdam Exploitatie (TRE), het eerste laadplein voor elektrische vrachtwagens geopend in de haven. Maar liefst acht elektrische vrachtwagens kunnen vanaf nu tegelijkertijd op de truckparking Bodaanweg in de Waalhaven laden. 

Verduurzaming van wegvervoer is een belangrijke stap op weg naar CO2-neutraal goederentransport en draagt bij aan een schonere leefomgeving. Uit onderzoek blijkt dat circa 70% van de containerritten over de weg binnen de regio blijft. Elektrische vrachtwagens zijn bij uitstek geschikt voor verduurzaming van ritten over deze relatief korte afstanden. TRE heeft daarom met Havenbedrijf Rotterdam op de truckparking de eerste 5 laadpalen geplaatst waar in totaal acht elektrische vrachtwagens terecht kunnen. De truckparkings zijn ingericht op een veilig en comfortabel verblijf en er is 24/7 toezicht op parkeer- en laadplaatsen. Reserveren is voor het laden nog niet nodig, E-trucks kunnen zich direct melden bij de intercom van de inrit. E-trucks zijn geen parkeertarief verschuldigd maar kunnen van alle faciliteiten van de beveiligde truckparking gebruik maken.

Download de mediakaart voor 2024 en klik hier

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

man tr

Duizend eActrossen voor Holcim en eerste Nederlandse bestelling

Ook voor Mercedes-Benz Trucks is een order voor 1.000 vrachtwagens een groot aantal, zeker als het om elektrische vrachtwagens gaat. De bouwmaterialenproducent Holcim heeft inmiddels een bijbehorende intentieverklaring ondertekend. De Zwitserse bouwmaterialenproducent Holcim heeft Mercedes-Benz Trucks zijn grootste eActros 600-order tot nu toe gegeven. Het bedrijf wil maar liefst 1.000 eenheden toevoegen aan zijn Europese vloot en zal deze gebruiken voor het transport van bouwmaterialen zoals cement, veelal met behulp van silotrailers. Het doel is om onze eigen duurzaamheidsdoelen te bereiken met batterij-elektrische vrachtwagens. 

Tevens heeft DTCT uit Mijdrecht (Door To Door Cargo Care B.V.) als één van de eersten in ons land de Mercedes-Benz eActros 600 in bestelling gezet. In samenwerking met GomesTrucks Aalsmeer heeft men de truck uitgerust met de GigaSpace Cabine, Matrix Led koplampen, Megawatt Charging, 2 geveerde stoelen, 2 bedden, voorbereiding voor elektrische PTO hoogvermogen (aansturing elektrische koel oplegger) en nog veel meer. “Met deze uitbreiding van ons wagenpark maken wij een geweldige stap in het uitvoeren van onze duurzaamheidsstrategie. De eActros 600 zal worden ingezet voor het bevoorraden van datacenters en voor andere high-tech leveringen door heel Europa. Het is de eerste elektrische truck met een actieradius van 500 km.” alsdus Léon Balk, CEO bij Door To Door Cargo Care B.V.
 
Neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief exclusief 9% BTW). 
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

HKA zoekt het dicht bij huis

Onlangs heeft Van der Peet een nieuwe STAS U-Rockstar mogen leveren aan HKA Nieuwkoop. HKA is van oorsprong een agrarisch loonbedrijf, dat zich in de loop der jaren ook meer en meer is gaan bezighouden met grondverzet. Voor uitbreiding van het wagenpark zocht de firma een nieuwe kipper-oplegger. Als snel ontdekte HKA dat zij daarvoor niet ver hoefden te zoeken. Voor het werk waar HKA de kipper wilde inzetten, adviseerde Van der Peet een STAS U-Rockstar. Dit is een halfronde stalen kipper voor het zware werk. De STAS U-Rockstar is de eerste STAS kipper in het wagenpark van HKA. Het moest een echte duizendpoot worden, want HKA wilde de nieuwe aankoop zo breed mogelijk kunnen inzetten.
Van der Peet heeft de Hardox-stalen kipbak daarom voorzien van een RVS-liner. Een liner is een extra binnenkuip in de kipbak. Deze vergroot de slijtvastheid van de kipbak. Daarnaast verbetert een liner de glij-eigenschappen van de kipbak. Het grote voordeel van een liner is dus dat de kipbak zelf niet slijt. De constructie blijft jarenlang onveranderd sterk. 
 
Voor het hele artikel verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld die op 13 februari 2024 verschijnt. 

Klik hier voor informatie over abonnementen

Rij-impressie van de nieuwe Ford Transit Courier

Ford nam ons begin van het jaar mee naar het op dat moment zonnige Spanje waar het de nieuwe Transit Courier en de nieuwe Tourneo Courier presenteerde. Het zijn de kleinste bedrijfsauto's in het gamma van Ford, maar rijdend merk je daar weinig van. Een diep doorlopende voorruit geeft je het gevoel in een grote besteller te rijden. En dat klopt in zekere zin ook, want laadvolume en -vermogen zijn met 25 procent toegenomen. De nieuwe Transit Courier is een fijne auto, zoveel werd tijdens deze introductie wel duidelijk.
 
Minder duidelijk is het waar het gaat om de positionering in de markt van de Transit Courier. Ford neemt dit jaar namelijk wel de Transit Courier in het programma op maar niet de Tourneo Courier. Ook het topmodel qua uitvoering de 'Active' komt niet naar Nederland. Ford Nederland wacht voor de Tourneo Courier namelijk op de elektrische versie, die eind dit jaar komt. Die zal tegelijk met de eTransit Courier worden gepresenteerd en die zullen qua uitrustingsniveau waarschijnlijk een 'Active' uitvoering zijn. 

Lees het hele verslag van Jos Haas in de printuitgave van Auto- en Transportwereld, Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .