Nieuwsbrief ATW (16 januari 2024)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Veel transportnieuws op CES 2024

De CES 2024 (Consumer Electronics Show) in Las Vegas is de grootste technologiebeurs ter wereld, met niet alleen televisies, robotmaaiers, hollogrammen en games, maar ook (vracht)auto’s. Op de afgelopen editie, die van 9 t/m 12 januari jl. werd gehouden, was ook veel transportnieuws te vinden. Zo toonde Kia er een modulair PBV-platform als basis voor op maat gemaakte voertuigen en oplossingen die bedrijven en particulieren een ongekende flexibiliteit bieden. Hiermee deelde het Zuid-Koreaanse merk haar visie op toekomstige mobiliteit. PACCAR toonde een breed scala aan duurzame voertuigen, inclusief DAF XD Electric op de beurs. MAN Truck & Bus en ABB E-mobility ondertekenden op de CES 2024 een overeenkomst voor technische samenwerking in de vorm van een megawatt laadsysteem. Nikola zette er zijn waterstof-brandstofceltruck in de spotlight. HERE kondigde de samenwerking aan met Bosch en Mercedes-Benz Trucks om het rijden met vrachtwagens efficiënter en duurzamer te maken. Ook 
was er een Nederlandse micro-auto op zonne-energie te zien. Dit is slechts een kleine greep uit het transportgerelateerde nieuws aldaar. Voor het uitgebreide verslag van de CES 2024 verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld die op 30 januari 2024 verschijnt.  
 
Op de foto: Peterbilt demonstreerde geavanceerde waterstoftechnologie op CES 2024 met de SuperTruck II.

Lees veel meer transportnieuws in de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Haller Benelux neemt delen failliete Geesinknorba over

De Zoeller Group is vanaf 1 januari jl. eigenaar van de activa van het voormalige Geesinknorba. Dit betekent niet alleen de overname van de productielocatie in Emmeloord, maar ook de servicecentra in Amsterdam en Rijnmond/Vlaardingen zijn ingelijfd door de Zoeller Group. De vestiging in Emmeloord wordt geïntegreerd in de vestiging in Hedel, eveneens onderdeel van de internationaal opererende Zoeller Group uit Mainz.

De overname opent de deuren naar een wereld van nieuwe mogelijkheden voor groei en innovatie. Men wil de productie van het overgrote deel van de succesvolle GPM-opbouwen en -beladingen in Emmeloord voort te zetten. Het doel hierbij is om de positie op de markt met een nog breder scala aan afvalinzamelvoertuigen te versterken, waarbij de GPM IV een prominente rol zal spelen, naast de volumeproducten zoals de Zoeller X2 en X4. Men is inmiddels gestart met essentiële productverbeteringen, zowel op software- als mechanisch gebied. De betrouwbare service en onderdelenleveringen worden garandeerd voor de (bestaande) klanten. Alle producten, zowel die van Zoeller als Geesink, zullen schitteren onder de gezamenlijke vlag van Haller Benelux.

Download de mediakaart voor 2024 en klik hier

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

man tr

ID. Buzz populairste elektrische bestelwagen van 2023

De ID. Buzz was in 2023 de bestverkochte elektrisch aangedreven bestelwagen van Nederland. In zijn eerste volledige verkoopjaar namen het MKB en grote bedrijven in totaal bijna 1.400 exemplaren in gebruik. Voor hen is de ID. Buzz niet alleen praktisch en veelzijdig, maar fungeert ook als duurzaam visitekaartje. Bovendien biedt het sterke design van de ID. Buzz veel mogelijkheden voor een persoonlijke, kleurrijke touch. 

De nummer 1-positie voor de ID. Buzz op de verkoopranglijst van 2023 komt niet uit de lucht vallen. Alleen al met zijn laadruimte van 3,9 m3, een laadvermogen van 650 kg, een trekgewicht van 1.000 kg en extreem korte draaicirkel is het goed werken met de ID. Buzz. Bovendien sorteren ondernemers met de elektrische bus van Volkswagen Bedrijfswagens voor op een toekomst waarin milieuzones een grote rol gaan spelen in bereikbaarheid en stedelijke mobiliteit. 

Op de foto: de eerste Volkswagen ID.Buzz met glasresteelopbouw van Joh. van Doorn uit De Bilt. 

Neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief exclusief 9% BTW). 
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Voith presenteert waterstoftank met 700 bar druktank

Een Type IV waterstoftank met een inhoud van 350 liter en een druk van 700 bar is voor het eerst goedgekeurd voor gebruik op de weg in overeenstemming met de richtlijnen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties.
 
Het H2-opslagsysteem "Carbon4Tank", ontwikkeld door Voith Composites en met voorheen onbereikbare afmetingen, is nu klaar voor gebruik in zware vrachtwagens en andere bedrijfsvoertuigen. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de uitbreiding van emissievrij zwaar transport.
Volgens de wettelijke voorschriften moeten waterstoftanks gecertificeerd zijn voordat ze op de weg mogen worden gebruikt.
De typegoedkeuring van H2-tanksystemen in Europa wordt uitgevoerd in overeenstemming met de UNECE R 134-regelgeving.

Vrachtwagens die op waterstof rijden, hebben het potentieel voor grote actieradius en snel opladen, waardoor milieuschadelijke emissies worden vermeden. Verordeningen zoals Nummer 134 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (UNECE) zorgen voor een veilig gebruik van waterstof in het wegvervoer. Het verkrijgen van typegoedkeuring volgens uniforme richtlijnen en tests wordt beschouwd als een belangrijke stap in de richting van een waterstofeconomie en het koolstofvrij maken van de vervoerssector. Deze omvatten tests voor componentisolatie, brandbeveiliging, barst-druk en drukcyclustijd.

Voor het hele artikel verwijzen wij u naar de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld die op 30 januari 2024 verschijnt. 

Klik hier voor informatie over abonnementen

Van Opijnen uit Deventer voegt Mercedes-Benz toe aan wagenpark  

Van Opijnen Internationaal Transport in Deventer onlangs de sleutels in ontvangst van vijf nieuwe Mercedes-Benz Actrossen. De voertuigen zijn geleverd door Wensink Deventer. Het is voor het eerst dat het transportbedrijf Mercedes-Benz toevoegt aan het wagenpark. ‘De goede prijs-kwaliteitverhouding was doorslaggevend.’

Van Opijnen Internationaal Transport vervoert met name bouwmaterialen in de Benelux, Duitsland en Noord-Frankrijk. De circa veertig chauffeurs zijn vaak langere tijd van huis. ‘Dan is het prettig als je in een comfortabele wagen rijdt’, zegt operations manager Dirk Booij van Van Opijnen.’ De cabine is dan ook voorzien van een koelkast, multimediadashboard, comfort bovenbed en uitgerust met Climate Package. Daarmee kan de cabine, ook zonder dat de motor draait, comfortabel worden gekoeld en verwarmd.
Van Opijnen koos voor een lowliner-uitvoering, waardoor een optimaal laadvolume ontstaat. Een groot voordeel bij palletvervoer. ‘Kenmerkend voor dit type Actros is de 13 liter motor met nieuwe inspuittechniek’, zegt verkoper trucks Paul Leerkes. ‘Dat zorgt voor een betere verbranding en een lager brandstofverbruik ten opzichte van de vorige generatie. Een andere verbetering is de PowerShift Advanced. Dat maakt de schakeltijd korter en zorgt eveneens voor een lager brandstofverbruik.’

Voor het volledige verhaal klikt u hier

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .