Nieuwsbrief ATW (12 september 2023)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

DB Schenker zet eerste Volta Zero truck in voor Nederland

DB Schenker, één van ’s werelds grootste logistieke dienstverleners en marktleider in Europees landtransport, zet een belangrijke stap in de richting van schonere logistiek. Vanaf augustus rijdt DB Schenker Nederland in het stedelijk gebied van Tilburg en Ede met de elektrisch aangedreven en innovatieve Volta Zero truck. 

“Wij vinden het belangrijk om zo snel mogelijk onze services CO2-neutraal aan te bieden en testen daarom verschillende nieuwe, innovatieve oplossingen om de uitstoot van onze transporten steeds verder te verminderen,” zegt Pierre van Diesen, Head of Land Transport bij DB Schenker in de Benelux. “De inzet van de Volta Zero is een natuurlijke stap in ons duurzaamheidsbeleid. Het slimme ontwerp van de vrachtwagen creëert bovendien een prettige en veilige werkplek voor onze medewerkers. Vanuit de lage cabine is er goed overzicht in het verkeer en kun je makkelijk zowel de linker- als rechterdeuren gebruiken. Wij streven ernaar om met een nieuwe, aantrekkelijkere werkomgeving chauffeurs aan ons te binden, aangezien het tekort een grote zorg van de branche blijft.” 

Lees het artikel in de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

VDL Groep en Schaeffler toonde zelfrijdende shuttle tijdens IAA

Schaeffler en VDL Groep onderzoeken samen de ontwikkeling en productie van een nieuwe generatie zelfrijdende elektrische shuttles voor het openbaar vervoer. De twee familiebedrijven lieten het voertuig voor het eerst zien tijdens de vakbeurs IAA Mobility, deze keer gehouden in München. Het prototype van het voertuig is voorzien van de autonome rijtechnologie van Mobileye evenals alle relevante technologieën voor de elektrificatie en besturing.

De initiatiefnemers willen hun technologische competenties en expertise bundelen op het gebied van systeemtechniek, ontwikkeling, productie en openbaar vervoer. Bij dit vooruitstrevende en innovatieve mobiliteitsconcept zullen de twee partners samenwerken met Mobileye dat de autonome rijsystemen van de shuttlevoertuigen zal leveren. De onderhandelingen van VDL en Schaeffler met openbaarvervoerbedrijven over pilotprojecten verkeren in een vergevorderd stadium. Volgens planning kunnen de voertuigen mogelijk vanaf 2025 op straat worden getest. Over de hele wereld wordt het concept van mobiliteit momenteel opnieuw uitgevonden. In veel grootstedelijke gebieden wordt het mobiliteitsaanbod aangevuld met alternatieve vervoersconcepten die duurzaam en makkelijk toegankelijk zijn. Openbaarvervoerbedrijven kijken steeds vaker naar oplossingen voor autonoom rijden om grotere verkeersvolumes af te handelen, ook door een gebrek aan chauffeurs. Vooral in de daluren kunnen grotere voertuigen geleidelijk worden vervangen door kleinere, zelfrijdende voertuigen die on-demand beschikbaar zijn en een perfecte oplossing bieden voor lokaal openbaar vervoer dat emissievrij en geluidsarm is. Het systeem met zelfrijdende shuttles, die door consumenten via een app kunnen worden opgeroepen, zal grote veranderingen voor het OV teweegbrengen. De verwachting is dat de vraag naar zelfrijdende shuttlediensten de komende jaren zal toenemen, vooral in grote steden in Europa, Noord-Amerika en delen van Azië. Met de beoogde strategische samenwerking tussen Schaeffler en VDL tonen deze bedrijven aan in een vroeg stadium betrokken te willen zijn bij deze ontwikkelingen. De bedrijven willen samen de ontwikkeling van shuttlevoertuigen versnellen die op commerciële schaal kunnen worden geproduceerd.

Lees het volledige verhaal in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld (nr. 6). Nog geen abonnee? 

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

man tr

Fuso Canter met kippende snipperopbouw met kist afgeleverd

Ster Boomverzorging uit Abcoude is als bedrijf gespecialiseerd in het werk in en rondom bomen. Van aanplanten tot het rooien van bomen, Ster Boomverzorging opereert op het moment in Amsterdam-West, waar alleen al 12.500 bomen gesnoeid moeten worden. Om al deze werkzaamheden te kunnen verrichten was een nieuwe wagen nodig die compact en wendbaar genoeg was om op moeilijk bereikbare plekken te kunnen komen. De oplossing vond het bedrijf in een Fuso Canter van Mercedes-Benz Dealer Bedrijven.

Isaac Verster, eigenaar van Ster Boomverzorging legt zijn keuze voor een Fuso Canter uit: "Ik wist precies wat ik zocht. 3500 kilo, een kieperopbouw en net zo compact als de bestelbus die ik al had. Ik kwam op internet al snel uit bij lompe grote trucks en ook tweedehands was het allemaal net niet. Voor een nieuwe wagen ben ik uiteindelijk bij Mercedes-Benz Dealer Bedrijven uitgekomen die helemaal met me meedachten."
 
De uiteindelijke wagen is een smalle cabine Fuso met korte wielbasis zodat Verster op plekken kan komen waar andere auto’s niet kunnen komen. De Canter is een automaat met 150 pk en een korte draaicirkel. Van stoeprand tot stoeprand is 9 meter en dankzij de extra tractiebanden kan de bedrijfswagen van Ster Boomverzorging goed overweg bij oppervlakten met bagger en gladheid. Het lichtgewicht chassis van de Fuso Canter zorgt voor een optimaal laadvermogen, wat met de zware afgesnoeide houtsnippers extra belangrijk is voor Ster Boomverzorging. Flitsers en een zwaailampbalk waarschuwen het tegemoetkomend verkeer dat er gewerkt wordt aan bomen en ook de achteruitrijcamera zorgt voor extra veiligheid.

In de nieuwe printuitgave van Auto- en Transportwereld leest u meer over deze bijzondere truck. Nog geen abonnee? Klik hier!
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Bezig met een mediacampagne?
Vraag naar de mogelijkheden in ATW

Op de website van Auto- en Transportwereld treft u de digitale mediakaart 2023 aan met informatie over verschijningsdata, advertentieformaten, -tarieven voor print en digitaal (website en ATW-nieuwsbrief) en technische specificaties.
 
Heeft u vragen en/of opmerkingen? Of wilt u aanvullende informatie?
Of een gericht mediaplan voor uw campagne? Betrek Auto- en Transportwereld in uw plan. En vraag naar de print en digitale mogelijkheden.
 
Neem dan contact op met Martijn Oord en/of Edwin van der Veer, tel.nr. +31 (0)570-219 400 of E-mail naar post@atw.nl

Direct de mediakaart zien? Klik dan hier. 

Elke 14 dagen Auto- en Transportwereld op uw deurmat ontvangen?
Neem een abonnement. Klik dan hier!

Klik hier voor informatie over abonnementen

Jubileumeditie van MATEXPO volledig volgeboekt

Van 6 t/m 10 september jongsleden heeft de MATEXPO in Kortrijk (België) plaatsgevonden. De tweejaarlijkse internationale vakbeurs en laat een grote verscheidenheid zien aan machines en materieel voor de bouwnijverheid, industrie en het milieu. Hoewel de beurs nog steeds regionaal is, echter niet meer op Belgisch niveau maar is door de jaren heen naar Europees niveau getild.
 
Voorafgaand aan de beurs werden tijdens een genodigden avond de MATEXPO Awards 2023 uitgereikt. De onafhankelijke jury, bestaande uit specialisten uit de sector selecteerde onder leiding van voorzitter Peter Menten de drie genomineerden voor de drie Awards: de Innovation Award, voor de meest innovatieve product; de Green Award, het product met de meest milieuvriendelijke eigenschappen; de Safety Award powered by Embuild voor de meest vernieuwde veiligheidstoepassing.

Het hele artikel met genomineerden en winnaars van de Awards treft u aan in de printuitgave van Auto- en Transportwereld  klik hier!

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .