Nieuwsbrief ATW (9 mei 2023)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Quantron presenteert waterstoftruck 

Quantron AG, specialist in duurzaam personen- en goederenvervoer, presenteerde recent de waterstofaangedreven Quantron QHM FCEV AERO voor zwaar langeafstandsvervoer. De presentatie vond plaats tijdens een intern evenement, de Q-Days 2023.
 
Het brandstofcelsysteem van 2x120 KW wordt geleverd door Ballard Power, een investeerder in Quantron. De waterstoftruck is ontworpen voor zwaar langeafstandsvervoer en is uitgerust met een tankinhoud van circa 54 kg waterstof. De truck haalt daarmee een actieradius van circa 700 km. Het bijzondere is dat de waterstoftank binnen de wielbasis van 3.900 mm in de frameconstructie is geïntegreerd, conform de wettelijke eisen en zonder concessies te doen aan afmetingen en bruikbaarheid. Standaard trailers kunnen zonder beperkingen worden gebruikt.
Quantron is naar eigen zeggen ´de enige leverancier die momenteel een trekker met brandstofceltechnologie aanbiedt zonder beperking in bruikbaarheid´. De QHM FCEV wordt ook aangeboden in een range-extended versie voor gebruik in Noorwegen, in dat geval met een actieradius tot 1.500 km, dankzij een tankinhoud tot 116 kg.

Binnenkort leest u meer over de primeur van Quantron in de printuitgave van ATW. Nog geen abonee? klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

ZF AxTrax 2 nieuwe generatie e-aandrijflijnsystemen voor trucks

Tijdens de Advanced Clean Transportation (ACT) Expo in Anaheim, California heeft ZF zijn geheel nieuwe AxTrax 2 elektrisch asplatform in première gebracht. Het geïntegreerde en modulaire e-aandrijfsysteem voor lichte, middelzware en zware voertuigen is ZF's nieuwste e-mobiliteitsoplossing om de transformatie van de industrie naar een duurzamere toekomst te ondersteunen. De start van de serieproductie van AxTrax 2 is gepland in Europa eind 2024 en in de VS in 2025.

"Klanten staan ​​onder enorme druk om emissievrije technologie te implementeren, en onze e-mobiliteitskit stelt hen in staat om bestaande platforms te elektrificeren en speciaal gebouwde platforms te ontwikkelen, met superieure totale eigendomskosten", aldus Julien Plenchette (senior vice president, Americas, Oplossingen voor bedrijfsvoertuigen, ZF Group). “AxTrax 2 is een technologie waar we ongelooflijk trots op zijn en waar we al geruime tijd naar uitkijken om deze op de Europeese en Noord-Amerikaanse markt aan te bieden. Het is een spannende tijd om klanten een portfolio van oplossingen aan te bieden die de businesscase voor geëlektrificeerde bedrijfsvoertuigen ondersteunt.”

Lees het complete verhaal binnenkort in de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Of nu al op de website: klik hier
 

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

Volvo test waterstof-elektrische trucks op de openbare weg

Brandstofceltrucks op waterstof, die alleen waterdamp uitstoten, zullen een belangrijk onderdeel vormen van het emissievrije productportfolio van Volvo Trucks. De voertuigen hebben nu een belangrijke mijlpaal bereikt: ze worden getest op de openbare weg.

Vorig jaar presenteerde Volvo Trucks voor het eerst zijn elektrische trucks met brandstofcellen. Deze emissievrije trucks gebruiken waterstof om hun eigen elektriciteit aan boord te produceren en zijn geschikt zijn voor inzet op langere afstanden. Nu zijn de trucks voor het eerst getest op de openbare weg. Maar niet zomaar een openbare weg; om het extra uitdagend te maken, zijn de tests uitgevoerd boven de poolcirkel in het noorden van Zweden - in een extreem koud klimaat.
 
"De vrachtwagens rijden zeven dagen per week en in alle weersomstandigheden. De zware situaties op de openbare weg in Noord-Zweden, met ijs, wind en veel sneeuw, vormen een ideale testomgeving", zegt Helena Alsiö, Vice President Powertrain Product Management bij Volvo Trucks. "Ik ben blij te kunnen zeggen dat de tests goed verlopen en dat de resultaten bevestigen wat we vooraf, zowel digitaal als op onze besloten testbaan in de buurt van Göteborg, hebben getest."
De door waterstof aangedreven brandstofcel-elektrische trucks (FCEV) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en wanneer het gebruik van batterij elektrische trucks (BEV) geen optie is, bijvoorbeeld in landelijke gebieden zonder laadinfrastructuur.
 
Bezoek de website van Auto- en Transportwereld of neem een abonnement, 26 edities per jaar, zodat u niets hoeft te missen. Wordt abonnee, Klik hier
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Mediacampagne? Adverteren?
ATW uw mediapartner!

Op de website van Auto- en Transportwereld treft u de nieuwe digitale mediakaart van 2023 met informatie over verschijningsdata, advertentieformaten, -tarieven voor print en digitaal (website en ATW-nieuwsbrief) en technische specificaties.
 
Heeft u vragen en/of opmerkingen? Of wilt u aanvullende informatie?
Of een gericht mediaplan voor uw campagne?
 
Neem dan contact op met Martijn Oord en/of Edwin van der Veer, tel.nr. +31 (0)570-219 400 of E-mail naar post@atw.nl

Direct de nieuwe mediakaart zien? Klik dan hier. 

Elke 14 dagen Auto- en Transportwereld op uw deurmat ontvangen?
Neem een abonnement. Klik dan hier!

Klik hier voor informatie over abonnementen

Wereldprimeur: elektrische vijfasser van Veldhuizen op TKD

Als eerste fabrikant introduceert Veldhuizen Trucks een elektrische vijfasser. De vijfasser wordt uitgevoerd met een 21m3 Hyva Asfaltkipper die modulair opgebouwd is. Als basis is gekozen voor een Mercedes-Benz E-Actros met vier zware accupakketten. De tweede, derde en vierde accu zijn in een 'goedgekeurde steun' achter de cabine geplaatst. Op de plaats van de accu’s zitten twee assen van tien ton. Tijdens leegrijden zijn drie assen gelift voor een grotere actieradius.

De E-Actros 10x2 heeft een totaalgewicht van 49 ton en een laadvermogen van 30 ton. De actieradius is bij snelwegwerk 280 km en bij gebruik op lokale wege tot 400 km. Veldhuizen Trucks produceert ook tien voertuigen voor de verhuur. Deze noviteit zal o.a. te zien zijn op de TKD-stand van Veldhuizen op 8, 9 en 10 juni in Almere. 

Lees het verhaal verder in de printeditie van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee?  klik hier!

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .