Nieuwsbrief ATW (1 april 2022)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Scania's bijpraatsessie voor de vakpers

Bijzondere tijden bij Scania, niet in het minst door wat er in Oekraïne gebeurt, maar vooral ook door de verleden jaar hard gegroeide economie in weerwil van corona. Het noopt de Zweedse truckfabrikant om voor zes maanden de orderboeken te sluiten, om de ingeboekte orders eerst weg te werken. Scania is dus min of meer het slachtoffer van het eigen succes: het orderboek was té vol. Het vertaalde zich ook in de cijfers van de truckfabrikant, de verkopen stegen met 17 procent. In aantallen voertuigen vertaalde dit zich in 25 procent méér afgeleverde voertuigen dan een jaar eerder en bij de bussen en touringcars in zelfs 35 procent meer afleveringen. 

Lees het verhaal van Jos Haas verder in de printuitgave van Auto- en Transportwereld, die verschijnt op vrijdag 8 april 2022. Bestel de printeditie hier!

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Maat heeft Palfinger primeur in huis

Maat Transport uit Alblasserdam heeft een Scania met autolaadkraan in gebruik genomen. Het betreft een Palfinger PK 30.002 TEC7. Dit is tevens ook de eerste PK 30.002 TEC7 geleverd in Nederland. De levering en opbouw zijn uitgevoerd door Palfinger dealer J.L. Muns uit Hardinxveld Giessendam.

De TEC range is exclusief en onderscheidt zich van andere kranen doordat de schuifarm is uitgevoerd met het gepatenteerde P-Boom profiel, een druppelvormig profiel dat bijzonder stijf is en een laag gewicht heeft. Verder is de kraan uitgevoerd met zes hydraulische schuifdelen wat resulteert in een reikwijdte van 17,1 meter met een eindeloos zwenkbereik. Ook heeft de TEC7 range een PalCom P7 radiografische bediening met een 4,1 inch TFT kleurenbeeldscherm met duidelijke weergave en symbolen.

Als kers op taart is de kraan uitgevoerd met P-Fold, deze optie maakt het mogelijk dat de chauffeur met het bedienen van slechts één hendel de kraan automatisch in-of uitvouwt. Dit voorkomt eventuele cabineschade, scheelt tijd en is gemakkelijk. Maat transport heeft diverse Palfinger autolaadkranen bij JL Muns gekocht en in maart 2023 zullen er wederom twee Palfinger kranen aan de vloot worden toegevoegd. Ook dan gaat het om kranen uit de TEC range namelijk de PK 58.002 TEC7.
  
Lees het gehele verhaal in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnement? Klik dan hier!

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

Netcapaciteit voor laadinfrastructuur
blokkeert elektrificatie wegtransport

De beperkte capaciteit van het elektriciteitsnetwerk voor laadinfrastructuur vormt een blokkade voor de overstap naar batterij-elektrische vrachtwagens. De elektrificatie van vrachtauto’s komt nog nauwelijks op gang, terwijl dat een van de doelen in het Klimaatakkoord is.

In 2030 is de geplande jaarlijkse stroomvraag van alle elektrische vracht- en bedrijfswagens gelijk aan bijna 1 miljoen huishoudens. Om deze bottleneck weg te nemen, pleiten RAI Vereniging en Transport en Logistiek Nederland (TLN) voor een ‘stroomgarantie’. Het kabinet moet daarom vol inzetten op uitbreiding en verzwaring van het laadnetwerk voor zware en lichte batterij-elektrische bedrijfswagens. In 2050 moet het wegtransport in Europa CO₂-neutraal zijn. In het Klimaatakkoord uit 2019 is daarom afgesproken, dat het vervoer met vracht- en bestelauto’s in de grotere steden vanaf 2030 uitsluitend nog zero-emissie plaatsvindt. Daarnaast ligt er een ambitie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dat in 2030 ten minste 30% van alle nieuwe vrachtauto’s zero-emissie zijn. Voor 2040 is die ambitie zelfs 100%.

Eind 2021 telde het totale Nederlandse vrachtwagenpark echter nog maar 214 elektrische trucks op een totaal van ruim 157.000. In 2021 kwamen er 67 elektrische vrachtwagens bij. Om het doel van 2030 te behalen, moet de komende 8 jaar het aantal nieuw verkochte trucks groeien naar 4.000 tot 5.000 elektrische vrachtwagens per jaar. “Een doel dat met de huidige ontwikkelingen bij lange na niet wordt gehaald” stellen RAI Vereniging en TLN.

Lees het artikel in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnement? Klik dan hier!

  Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Actie Auto- en Transportwereld 

AANBIEDING 1: Bij een tweejaarlijks abonnement op de printeditie van Auto- en Transportwereld ontvangt u het boek DAF Chassis voor speciale bedrijfswagens - maatconfectie in bedrijfsautofabricage - CADEAU
   
AANBIEDING 2: Bij het plaatsen van een logobanner op de website van Auto- en Transportwereld - www.atw.nl voor minimaal 6 maanden
wordt deze kosteloos doorgeplaatst op deze 2-wekelijkse nieuwsbrief
En dat voor € 75 (excl. BTW) per maand!

Informeer naar de mogelijkheden en voorwaarden: post@atw.nl

Elke 14 dagen zichtbaar zijn voor de transportbranche?
Neem dan contact met ons op: Klik dan hier!


Klik hier voor informatie over abonnementen

Gert Vlastuin Transport werkt met de
praktische Kraker klapbumper

Gert Vlastuin Transport heeft een Kraker klapbumper aangeschaft. Voor de chauffeurs van Vlastuin is lossen boven een bunker dagelijkse kost. De opgeklapte bumper die Kraker biedt, is een praktische oplossing om te zorgen voor extra ruimte bij het lossen van materialen.
 
Het is voor veel chauffeurs een bekend probleem, je moet lossen boven een bunker of stortbak maar de achterbumper zit in de weg. Zeker nu door nieuwe regelgeving de bumper nog lager en verder naar achter is gepositioneerd. Vaak staan er ook nog stootblokken of een hoge rand rond de losplaatsen die het extra lastig maken.

Krakers klapbumper biedt een praktische oplossing. De bumper zorgt in opgeklapte positie voor ongeveer vijftien cm extra vrije hoogte. Een extra voordeel is dat de opgeklapte bumper buiten het losgebied valt. Daardoor zijn bumper en verlichting ook nog eens beter beschermd tijdens het lossen en blijft er geen materiaal op achter. De bumper wordt manueel bediend met een knop aan de zijkant van de trailer. De bumper wordt pneumatisch gelift. Door de bumper op te klappen, eventueel in combinatie met de luchtvering in de hoogste stand, kan een chauffeur de K-Force strak boven de bunker zetten en de lading moeiteloos lossen.

Lees het artikel in de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnement? Klik dan hier!

  Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .