Nieuwsbrief ATW (5 juni 2020)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
zet in op data en toezicht op afstand

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zegt in het jaarverslag over 2019 "te blijven werken aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen". Dankzij extra budget vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan de ILT de handhaving versterken en thematische programma’s uitvoeren. Vooral de inzet van data en toezicht op afstand moeten in de toekomst een grote vlucht krijgen.
 
Het Jaarverslag 2019 werd recent naar de Tweede Kamer verstuurd. De ILT kreeg volgens het jaarverslag 'definitief vorm' in 2019. "Alles was ingericht op het bereiken van zoveel mogelijk maatschappelijk effect. De inzet richtte zich vooral op de grootste risico’s voor mens en milieu. Hiermee kwam de ILT tegemoet aan de verwachtingen van de samenleving."

Inspecteur-generaal Jan van den Bos van de ILT: “Dit jaarverslag verschijnt in de tijd waarin de Covid-19 pandemie ons nog stevig in de greep heeft en veel van ons vraagt. Het voelt bijna onwerkelijk om terug te kijken, terwijl er zoveel verandert en we ons afvragen welke nieuwe werkelijkheid gaat ontstaan. Het stelt de ILT voor nieuwe uitdagingen. We maken grote stappen in data-gericht werken en toezicht op afstand, nu is dat in een stroomversnelling geraakt. We gaan door met innoveren en samenwerken en kijken naar het maatschappelijk effect dat we kunnen bereiken als onze inspecteurs ergens op afstappen.”

Klik hier om het volledige verhaal te lezen
 
  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Bidfood kiest voor Mercedes-Benz Sprinters met BE-Combi 3500Plus systeem

Een primeur voor Bidfood, het foodservicebedrijf heeft twee Mercedes-Benz Sprinters met het BE-Combi 3500Plus Systeem aan de vloot toegevoegd. Het zijn voor Bidfood de eerste voertuigen die zijn voorzien van het BE-Combi 3500Plus Systeem. Het hoge laadvermogen gaf de doorslag bij de keuze voor deze configuratie.

De twee combinaties met gekoelde laadbak worden ingezet in Amsterdam. “We zochten een specifieke transportoplossing voor distributie-werkzaamheden in Amsterdam, waar de regels steeds strenger worden”, vertelt wagenparkbeheerder Cor de Rooij. “Om zonder vergunning of ontheffing de stad in te mogen, moet bijvoorbeeld het totaalgewicht onder de 7,5 ton blijven. Voor onze logistieke operatie is het zaak om binnen de mogelijkheden en beperkingen te zoeken naar een optimaal laadvermogen.”

Klik hier om het volledige artikel te lezen op www.atw.nl
       
Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

Scania blij met verlengde Duitse
tolvrijstelling voor CNG- en LNG-trucks

Fabrikant Scania is positief gestemd over de verlengde tolvrijstelling voor aardgas- en biogasvoertuigen in Duitsland. De per 1 januari 2019 ingevoerde tolvrijstelling voor trucks op CNG- (gecomprimeerd aardgas) en LNG- (vloeibaar aardgas) wordt na 31 december 2020 verlengd tot en met 31 december 2023. "We verwelkomen de verlengde tolvrijstelling voor CNG- en LNG-trucks tot 31 december 2023, omdat het een extra stimulans is voor transportbedrijven om te investeren in duurzame gasvoertuigen", legt Jan de Vries, director Sales Scania Nederland, uit. "In de huidige marktsituatie biedt deze beslissing onze klanten belangrijke financiële ruimte om ondanks de turbulente tijden in onze branche de transitie in de richting van een duurzaam transportsysteem verder te stimuleren. Het is nu belangrijk dat onze klanten snel handelen en beslissen om hun investering zo lang mogelijk te laten renderen."

CNG- en LNG-voertuigen zijn een duurzame(re) optie voor steeds meer transporteurs, omdat ze tot 15 procent minder CO2 uitstoten dan een dieseltruck. Als Bio-CNG of Bio-LNG wordt gebruikt, kan tot 90 procent CO2 worden bespaard. "Aangezien Scania's CNG- en LNG-oplossingen niet alleen aanzienlijke CO2-reducties bieden, maar ook zuiniger zijn en een hoog rendement bieden, stimuleren alle partijen de verandering naar duurzame transportoplossingen. Scania gasvoertuigen voldoen aan de Piek-norm waarbij 72dB(A) aandrijflijn-geluidsemissie in Piek-mode niet wordt overschreden."
  
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

TLN: 'kleine transportbedrijven in de kou'

Doordat de regels rond steunverlening geen rekening houden met de praktijk, staan kleine transportbedrijven in de kou. Dat vindt Transport en Logistiek Nederland (TLN). "Waar de corona-maatregelen bedoeld zijn om bedrijven overeind te houden, zorgt de uitwerking in de transportsector juist voor het tegendeel. Veel ondernemers met enkele vrachtwagens vrezen voor hun voortbestaan omdat ze niet voor steun in aanmerking komen. Dat zorgt voor veel onbegrip en boosheid."
 
TLN vraagt aandacht voor de situatie, ook vanwege het belang van deze bedrijven voor Nederland. Kleine Transportondernemers (KTO’ers) met één tot vijf vrachtwagens kunnen geen gebruik maken van het tweede steunpakket van het Kabinet. Boosdoener is de definiëring van betroffen sectoren op basis van de zogeheten SBI-code. Die gaat eraan voorbij dat kleine transportbedrijven volledig afhankelijk zijn van sectoren waarvoor zij werken. Als een bedrijf geld verdient met transport voor de evenementensector of de horeca, valt de omzet geheel weg.

"Terwijl die sectoren zelf wel worden geholpen, staat de transporteur buiten spel. Dat is niet alleen slecht voor de bedrijven zelf, maar ook nog eens voor Nederland. Het is ongelooflijk dat het kabinet geen oog heeft voor bedrijven die getroffen sectoren bevoorraden. Als er in die sectoren geen werk is, staan transportondernemers namelijk ook stil. Deze transportbedrijven zijn de kurk waarop Nederland drijft", aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. "Bedrijven met veel omzetverlies vallen nu gewoon buiten de boot. Dat is écht onrechtvaardig. Want als ze zouden werken voor de sierteeltsector, zouden ze wel steun krijgen. Daar is het namelijk wel goed geregeld."

Lees meer in de printuitgave van Auto- en Transportwereld, nr. 26, die op vrijdag 12 juni 2020 verschijnt. 
           
Klik hier voor informatie over abonnementen

Thermo King Transportkoeling presenteert nieuw managementteam

Thermo King Transportkoeling heeft de organisatie versterkt met de aanstelling van een nieuw managementteam. Mark Schiphorst is benoemd tot algemeen directeur van Thermo King Transportkoeling BV. Schiphorst is sinds 2013 werkzaam voor Thermo King en heeft binnen de organisatie diverse bestuurlijke functies gehad. Naast zijn benoeming als algemeen directeur bij Thermo King Transportkoeling is Mark Schiphorst ook verantwoordelijk voor Services & Aftermarket in Thermo King Europa en lid van het Thermo King Senior Management Team. Deze twee rollen sluiten naadloos op elkaar aan en hebben voor Thermo King Transportkoeling als voordeel dat Nederland voorop gaat lopen bij het invoeren van nieuwe producten en serviceconcepten. Daarnaast zijn de communicatielijnen richting moederbedrijf Thermo King korter.

Naast de benoeming van Mark Schiphorst is het managementteam van Thermo King Transportkoeling nog verder versterkt. Zo heeft de Nederlandse dealer van Thermo King ook een nieuwe servicemanager, David Doom. Doom, tevens afkomstig van moederbedrijf Thermo King, heeft de afgelopen jaren een leidende rol genomen in het uitrollen van het Service Excellence programma bij Thermo King. Zijn ruime ervaring met het invoeren van procesverbeteringen en het begeleiden van teams in een veranderingsproces zal Thermo King Transportkoeling helpen om de stap te maken nieuwe serviceconcepten te introduceren, met het oog op verhoogde ‘uptime’ voor de klant gekoppeld met efficiëntieverbeteringen.

Lees verder in Auto- en Transportwereld, nr, 26, verschijningsdatum 12 juni 2020 of klik op de foto. 

Foto v.l.n.r.: Guus Hollander, Mark Schiphorst, Pamela Steijn, David Doom en Alain van Schaik.
 
Klik hier en lees verder op de website: www.atw.nl

 

  ABONNEMENT OP
Auto- en Transportwereld?
 
 

Auto- en Transportwereld is een onafhankelijk nieuwsblad voor beroepsgoederen- en eigen vervoers-branche, alsmede voor de garage-, carrosserie- en grondverzet/bouwsector.

Het gedrukte exemplaar van Auto-
en Transportwereld verschijnt eens
in de 2 weken. Op ca. A3 formaat, gedrukt op glossy papier.

Wilt u Auto- en Transportwereld
ook iedere 2 weken op uw deurmat ontvangen?

 

Abonnement
 
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan {unsubscribe)hier{/unsubscribe}.