Nieuwsbrief ATW (9 april 2024)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan   de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

MAN op waterstof ook naar Nederland

MAN Truck & Bus gaat een gelimiteerde serie trucks produceren met een waterstof-verbrandingsmotor. De serie van ongeveer 200 exemplaren wordt al vanaf 2024 afgeleverd aan klanten in Duitsland, Noorwegen, IJsland én Nederland, plus een aantal niet-Europese landen. De ‘MAN hTGX’, zoals het model gaat heten, vormt een emissievrije aandrijfvariant voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld voor het vervoer van zware goederen – zoals in de bouw/infra, tank/silo en ADR. De hTGX kan ook een milieuvriendelijk alternatief vormen voor batterij-elektrische trucks voor gebruik in gebieden waar de laadinfrastructuur niet toereikend is en voor regio’s waar al voldoende waterstof beschikbaar is. MAN levert de hTGX in 2024 voor het eerst af aan klanten en gaat de productie vanaf 2025 opschalen.

Voor meer transportnieuws leest u de printuitgave van Auto- en Transportwereld. Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Kipper Event op 7 en 8 juni 2024

Na het succesvolle Kipper Event in 2022 organiseeert Veldhuizen Wagenbouw/Trucks samen met 30 bedrijven een tweede editie. Geen betonpaden en stands maar een 10 hectare grote zandbak op het SOMA terrein in Harderwijk. Hier kunnen de producten voluit gedemonstreerd worden. Het Kipper Event is bedoeld voor het demonstreren van bouwvoertuigen zoals zandkippers, asfalt kippers, kip-opleggers, kranen, containersystemen en stenentrailers.

Voor meer informatie : www.kipperevent.nl. De locatie van het evenement is SOMA aan de Ceintuurbaan 2 in Harderwijk.
 
Meer transportnieuws leest u de printuitgave van Auto- en Transportwereld, Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier

Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

man tr

Succesvolle pilot met autonoom containertransport in Zeeland 

In Zeeland loopt een innovatieve pilot met autonoom transport. Hierbij wordt getest of autonome – zelfrijdende – vervoersmiddelen ingezet kunnen worden in de logistiek, bijvoorbeeld bij vervoer van de kade naar de werf. Ook wordt getest of autonoom vervoer mogelijk is op plaatsen waar de transportmiddelen zich moeten mengen tussen het ‘gewone’ verkeer. De pilot vindt plaats op het terrein van logistiek bedrijf Lineage en fase 2 is onlangs succesvol afgerond.
 
Project Living Lab Autonoom Transport Zeeland (ATZ) is opgezet als een open innovatiesysteem, waarin logistieke bedrijven, technologieleveranciers voor autonome voertuigen, wegbeheerders en kennisinstellingen gezamenlijk innovaties in de logistiek onderzoeken. Het experiment richt zich op de inzet van autonome voertuigen in combinatie met niet-autonoom verkeer. Hierbij wordt getest op situaties die zich dagelijks in de praktijk voordoen in de logistiek, zoals werkzaamheden en transport over de openbare weg. 
 
Lees het hele verhaal in de printuitgave van Auto- en Transportwereld, Nog geen abonnee? Nu doen! klik hier
 
Adverteren op website en/of digitale nieuwsbrief? Klik hier.

Trias Trailers

Grootste publieke trucklaadplein van Nederland opent in Enter

Binnenkort starten AVIA VOLT en Brink XL met de bouw van het grootste openbare trucklaadplein van Nederland, gelegen aan de Bleek 8 in Enter. Na oplevering van de eerste fase, kan er door zes trucks tegelijk worden geladen. Trucks kunnen laden met een maximaal vermogen van 400 kW.
 
Het laadplein wordt gerealiseerd voor het pand van Brink XL. Momenteel wordt deze ruimte nog gebruikt als parkeerplaats voor personeel van het transportbedrijf dat gespecialiseerd is in distributie van lengtegoederen. Henk Brink van Brink XL deelt zijn enthousiasme: “na uitvoerige besprekingen en het opzetten van de samenwerking met AVIA VOLT, zijn we trots om eindelijk dit geweldige nieuws te kunnen delen”. De samenwerking tussen de twee Twentse familiebedrijven komt niet zomaar uit de lucht vallen. AVIA Weghorst, waar AVIA VOLT onderdeel van uitmaakt, levert al jaren de brandstoffen bij Brink XL. “We hebben al jaren een fijne samenwerking, waarbij AVIA ook echt met ons meedenkt in de verduurzaming van onze brandstoffen en het wagenpark. De bouw van dit laadplein sluit perfect aan bij onze ambities in de huidige energietransitie”, aldus Henk.
 
Op de foto: Bart Leussink (l.) en Henk Brink. 

Voor het hele artikel en uitgebreide fotorepportage, bezoekt u de website van Auto- en Transportwereld en klik hier

Klik hier voor informatie over abonnementen

Praktijktest: Veldhuizen Trucks elektrische 10x2 kipper 

Veldhuizen Trucks presenteerde tijdens de TKS in 2023 de Veldhuizen Trucks 10x2 kipper, een volledig elektrische 10x2 met een nuttig laadvermogen van 30 ton. Sindsdien is er hard gewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de truck. Na de homologatie hebben de eerste klanten de truck in de praktijk getest.

De volledig elektrische VT 10x2 kipper is gebouwd op basis van een 6x2 truck, die door Veldhuizen Trucks is voorzien van twee extra assen. Hiervoor moest er ruimte gevonden worden voor de accu’s die standaard onder het chassis geplaatst zijn. Die oplossing werd gevonden in een rek achter de cabine. Daarvoor zijn uitsluitend de originele leidingen en het koelsysteem gebruikt, waarna de hele installatie werd afgedekt door fraaie, gespoten panelen in lijn met de cabine.
Het chassis van de truck werd versterkt met een innen-liner ter hoogte van de aangedreven as en een extra dwarsbalk tussen as twee en drie voor de inzet als 49 tonner. En optioneel een vangmuil waarmee het terreingewicht verhoogd werd naar 50 ton als combinatie.


Neem ook een abonnement voor maar € 12,50* per maand
(* Minimaal een jaarabonnement (B2B), op één vast adres in Nederland; tarief exclusief 9% BTW). 

Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400





   
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan .