Nieuwsbrief ATW (4 juni 2021)


  ATW Logo

Kunt u dit e-mailbericht niet goed lezen?
Bekijk dan hier de online versie van onze nieuwsbrief.

FacebookTwitter 
   

Volvo komt met FM X-Light 10x4
met zeer hoog laadvermogen


De Volvo FM X-Light 10x4 combineert een extreem hoog laadvermogen van ruim 33 ton met de laagste CO2-belasting per ton/kilometer. De Volvo FM X-Light is een gezamenlijk project van Volvo Trucks-dealer LVS Trucks, Terberg Techniek en Gijsbertsen, dat de lichtgewicht, geïsoleerde kipperopbouw heeft ontwikkeld. 

Een laag eigen gewicht (< 17 ton rijklaar op kenteken) en een laadvermogen van ruim 33 ton (GVW 50 ton) resulteren in minder transportbewegingen. De Volvo FM X-Light draagt zo mede dankzij een lager brandstofverbruik, bij aan rendementsverbetering en geeft, door de laagste CO2-belasting per ton/kilometer, een voorsprong bij aanbestedingen. De Volvo FM X-Light is een duurzame transportoplossing. De truck komt daardoor in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), een fiscale regeling van de overheid om investeringen in energiebesparende maatregelen te belonen. Door gebruik te maken van de EIA is de Volvo FM X-Light goed voor een investeringsaftrekpost van ruim 55.000 euro.
 
Lees verder in de printuitgave van Auto- en Transportwereld die op vrijdag 11 juni 2021 verschijnt. Of bestel de printeditie hier!

  Klik hier en bezoek de website van Auto- en Transportwereld

Trias Trailers

Truckland levert bijzondere
DAF XF 530 FAD 8x4 aan Bergnet 

Inspelend op de toekomst koos bergingsbedrijf Bergnet voor de aanschaf van een nieuwe, zware bergingstruck. Dit splinternieuwe voertuig wordt ingezet voor de berging en repatriëring van zwaar materieel binnen het Bergnet-werkgebied dat loopt van Groot-Amsterdam naar ’t Gooi, Flevoland, Haarlem tot de regio Amersfoort.

Met de komst van deze DAF neemt Bergnet afscheid van de Freightliner bergingstruck, die het bedrijf in de afgelopen jaren grote bekendheid opleverde. Als basis voor de nieuwe bergingswagen werd via Truckland Almere een DAF XF FAD 8x4 besteld met een 530 pk MX-13 motor, een af-fabriek verzwaard chassis, 15-tons achterassen, een op het werk aangepaste automatisch schakelende TraXon 16 versnellingsbak en een MX Engine Brake. In combinatie met de ZF intarder zorgt deze combinatie voor een remvermogen van 680 pk. Op dit compacte en wendbare 4-assige chassis bouwde de Italiaanse specialist Omars een 110 T recovery-installatie met een hydraulische 20 tons en 12,5 tons lier. Een configuratie met een goedgekeurd maximaal combinatiegewicht van 160 ton. Gebr. Ligthart uit Schagerbrug verzorgde de verdere opbouw en Omnimark uit Weesp realiseerde de nieuwe Bergnet-striping. 

Lees verder in de printuitgave van Auto- en Transportwereld.
Nog geen abonnement? Klik hier!


Klik hier voor een abonnement: www.atw.nl

Trias Trailers

Krone vouwwand afzetbakken
voor De Boer Transport

De Boer Transport uit Tijnje heeft drie nieuwe Krone afzetbakken in gebruik genomen. De speciale afzetbakken zijn voorzien van zijdeuren aan de linker zijde waardoor belading van de zijkant mogelijk is. De voor Huckepack verkeer geschikte afzetbakken staan op een zogenaamd 0-frame waardoor ze zonder hulpframe op het Scania chassis staan. Daardoor ontstaat er binnen de wettelijke beperking van vier meter een inwendige hoogte van 286,5 centimeter.
 
De Boer Transport zet al geruime tijd met succes LZV combinaties in voor het transport van en naar Scandinavië. Daarvoor gebruikt het bedrijf motorwagens in combinatie met Krone dolly’s en 13,60 meter opleggers, overwegend ook van Krone. Voor het transport van stukgoed is belading vanaf de zijkant onmisbaar. Verder biedt een gesloten opbouw een betere bescherming van de soms kwetsbare lading. De Krone 'Faltwand Drybox' opbouw is dan ook de ideale oplossing voor dit type transport. De afzetbak is eenvoudig te wisselen als dat nodig is maar De Boer Transport kiest er vooralsnog voor om de laadbakken op de trucks te laten staan. In combinatie met een Krone dolly en een standaard, drie assige oplegger voldoet de combinatie aan de strenge Duitse LZV eisen. Het geheim schuilt in de Scania motorwagen met zijn elektrisch sturende naloopas. Daarmee voldoet de bestreken baan aan de strenge eisen voor de Duitse LZV toelating. Een andere eis waar Scania aan kon voldoen was het leveren van het juiste, lage chassis voor deze toepassing. De door Scania dealer Rinsma in Drachten geleverde Scania R520 V8 Highline motorwagen is door Yntema Carrosseriebouw in Heerenveen voorzien van een zogenaamd 0-frame met twistlocks. 
 
Lees verder in de printuitgave van Auto- en Transportwereld.
Nog geen abonnement? Klik hier!


Klik hier voor informatie over abonnementen

Van der Linden rust nieuwe Scania
uit met zonnepanelen op dak

Van der Linden uit Hillegom koos onlangs voor een bijzondere Scania G370 6x2 bakwagen met aanhanger. Op het dak van de bakwagen zijn zonnepanelen aangebracht die stroom gaan leveren om het elektrische systeem te ondersteunen. Deze stroom hoeft niet meer door de dynamo gegenereerd te worden waardoor de motor minder hard hoeft te werken. Dat scheelt zo’n 5-7% brandstof en dus ook CO2 uitstoot. Verduurzaming is hierbij het primaire uitgangspunt en als het aan directeur en DGA Frans Zoetmulder ligt blijft het niet hierbij. “Ik ben voortdurend op zoek naar mogelijkheden om onze carbon voetafdruk te verkleinen en een signaal voor vergroening af te geven. Uiteraard wel met een gezonde business case, want we hebben natuurlijk wel een bedrijf te runnen.”

IM Efficiency uit Helmond heeft met SolarOnTop de techniek van de zonnepanelen ontwikkeld. Zoetmulder licht toe: “Ik kwam via via op het pad van IM Efficiency en heb gewoon de telefoon gepakt. Een belangrijke voorwaarde voor mij was dat het systeem probleemloos geïntegreerd kon worden in de architectuur van de Scania. Ik wil geen tegengestelde meningen wanneer het onverhoopt mis gaat. Daarom heb ik de Scania dealer gevraagd om mij dit bevestigen en die heeft tot in Zweden hiervoor toestemming gekregen. Kijk, dat is een partnership waarmee we verder kunnen innoveren. Door te denken in oplossingen! Ik profiteer nu van deze inspanningen, maar ik denk dat ook IM Efficiency een grote stap kan zetten nu ze met SolarOnTop directe contacten én een goedgekeurd product hebben bij een grote OEM.”

Lees verder in de printuitgave van Auto- en Transportwereld die op vrijdag 11 juni verschijnt.

Klik hier en bestel de gedrukte versie van Auto- en Transportwereld 

  Bel voor informatie over adverteren: +31 (0)570-219 400

  ABONNEMENT OP
Auto- en Transportwereld?
 
 

Auto- en Transportwereld is een onafhankelijk nieuwsblad voor beroepsgoederen- en eigen vervoers-branche, alsmede voor de garage-, carrosserie- en grondverzet/bouwsector.

Het gedrukte exemplaar van Auto-
en Transportwereld verschijnt eens
in de 2 weken. Op ca. A3 formaat, gedrukt op glossy papier.

Wilt u Auto- en Transportwereld
ook iedere 2 weken op uw deurmat ontvangen?

 

Abonnement
 
Wilt u geen nieuwsbrief ontvangen van Auto- en Transportwereld, klik dan {unsubscribe)hier{/unsubscribe}.